Thailand

Onze vakantie naar Thailand

Sawadee kha vanuit Lent,

Gelukkig weer thuis volgens Linn, die al dagen naar Tesje wilde, na een lange vlucht waarin Jeroen drie keer jarig werd:) We hebben de laatste dagen in Bangkok nog veel gedaan. Twee tempels bezocht: Wat Pho en Wat Arun. Wederom veel pracht en praal en vele variaties op de Hanuman-reuzen. Weer heerlijk door het verkeer geraasd in een tuktuk en een laatste keer met de hop on hop off boot over de rivier gevaren om van de temple of the dawn naar Khoa San Road te gaan. Wat tig jaar na 'the beach' geen verloederd backpackersuitgaansgebied meer is, maar een hip wijkje met leuke restaurantjes, cafeetjes en (toeristische) winkeltjes. (i.i.g. vóór 21.00uur dan...) En uiteraard nog wat tijd verpoosd in het onvermijdelijke zwembad, op de 12e verdieping van het hotel, waar Lucas leuk gespeeld heeft met drie Chinese vriendjes. Een laatste cocktail op Jeroens verjaardag en toen zat het erop. Het was een super vakantie!

Alle pictures!

groetjes Tessel, Lucas, Linn en Jeroen

Sawadee kha drie,

Vandaag nemen we de laatste lange taxirit terug naar Bangkok vanuit sam roi yot. Woensdagavond vliegen we weer naar huis.

Van ko toa, waar we ook nog rutger tegenkwamen en we samen gegeten hebben, zijn we naar hua hin gegaan. Een kustplaats voor de rijke thai met eigenlijk enkel resorts langs een heel lang mooi strand. We zaten in een superluxe hotel met zwembad uitkijkend over het strand. Heel mooi, maar ook erg afgelegen. De meeste tuktuks wisten niet waar ons hotel was en je kwam er enkel via een onverharde weg met veel kuilen. Overal heen met de taxi dus. Hua hin is een authentieke thaise stad. Veel verkeer, electriciteitskabels, restaurantjes en foute barren voor de oudere alleenstaande mannelijke tourist. Maar ook met nightmarket waar veel prullaria te koop was en waar tessels onderhandelingskwaliteit weer boven kwam:) en waar de visvangst van de dag tentoongesteld werd. Erg leuk om te zien (maar daar niets van gegeten). De hoofdattractie was de monkey temple. Een prachtige chinees-thaise tempel op een berg aan zee waar veel makaken liepen. Verder was er niet zoveel te doen, dus besloten we om te gaan raften op een rivier in het national park Kaeng Krachan. Een uur rijden en helaas niet de moeite waard. De thai zijn erin geslaagd om de hele rivier in het natuurpark vol te bouwen met resorts, waardoor het feitelijk een rafttocht langs glijbanen en huisjes is geworden. Geen wild beest gezien..

Het national park Sam roi yot is daarentegen wel nog bijna ongerept. Een van krijtrotsen gemaakte jungle aan zee, met veel grotten. Hier hebben we een fantastische tocht gemaakt naar een grot die bovenaan een sinkhole had waardoor het zonlicht naar binnen kan schijnen, precies op een gouden paviljoen dat ze hier gebouwd hebben en waar we (in de verte) nog een soort doodshoofdaapjes zagen. De tocht zelf was al een ervaring. De grot is enkel per boot bereikbaar via een zandstrand, met prachtig uitzicht op een paar eilandjes en de rotsen. Hier zagen we ook heel veel kleine krabbetjes die zich verscholen in schelpen, waardoor het leek alsof er een strandballet van schelpen bezig was:). De grot zelf ligt dieper landinwaarts en via een zware klim te bereiken. We waren niet de enige toeristen, maar toch had je hier het gevoel een echte ontdekkingsreiziger te zijn!

Sam roi yot zelf heeft ook een heel mooi strand, met veel typisch thaise vissersbootjes. En grote kans op jellyfish, dus niet gezwommen in zee, wel in het hotelzwembad uiteraard. Dat hadden we helemaal voor onszelf, aangezien we de enige gasten waren. Vreemde ervaring, ook omdat de hotelstaff geen engels sprak. Waarschijnlijk door het regenseizoen was het hier erg rustig.  We hebben wel wat regen gehad ook, maar gelukkig niet op onze dagtourtjes naar de grot en:

Kuiburi national park. Dit lag iets verderop, maar alleen al de autorit ernaar toe was supermooi. In dit grote natuurpark in de bergen leeft een olifantenkudde van ongeveer 230 olifanten. Achterin de open jeep gingen we, door rivieren en bospaden, op olifantenjacht. De eerste plek waar we stopten hebben we er direct 11 geschoten, met de camera uiteraard. En later op een uitzichtpunt nog drie én een moeder met babyolifant. Maar het meest bijzondere was dat we op de terugweg enkele meters naast de weg ineens twee olifanten uit het bos zagen verschijnen. Heel vreemd hoe zulke grote dieren toch haast onzichtbaar zijn in de jungle. (een filmpje ervan staat in het fotoalbum)

Inmiddels zijn we net gearriveerd in Bangkok, het prince palace hotel. Heel luxe en hoog, onze hotelkamer is op de 21ste verdieping. (lucas vroeg of we hier op bezoek bij de koning gingen)

Groetjes, lucas linn tess en jeroen

Sawadee kha twee!

Na een vlucht in een heus vogelvliegtuig met propellers, een overnachting in Chumpon (verder niets over te melden) en vijf uur in de boot, hebben we een paar dagen op kho phangan doorgebracht. Hier hadden we een mooie houten bungalow vlakbij het strand (Helaas met 'open' douche en wc en dus dreiging van vogelspinnen, muggen en kakkerlakken; enkel de eerste niet gezien). We zaten aan een bountybaai: kristalheldere zee met gekleurde visjes, palmbomen, strandtentjes, schommels aan bomen, koude fruitjuices en changbier en mens erger je niet. Snorkelen dus! Superleuk om tussen de vissen te zwemmen, zelfs voor linn. En anders was er nog ons kristalheldere zwembad, waar lucas en linn veel bommetjes gemaakt hebben, zelfs salto-duiken, en veel bal-kopspelletjes. Onze enige verplaatsing naar een ander deel van het eiland was naar koh ma, de beste plek om te snorkelen. Wederom een prachtig strand en nog mooiere zee. Daar waren we niet de enigen en ook niet de enige met decathlon-snorkels, soms liep er een hele alienfilm de zee in:) Het was er ook supermooi snorkelen; hele scholen felgekleurde vissen, we hebben er wel honderden gezien (en na één grote roofvis hield jeroen het ook even voor gezien). Vandaag zijn we na een korte bootreis aangekomen op koh tao, het ware duik/snorkelparadijs van de golf van Thailand. Maar eerst lekker in het zwembad gelegen, waar lucas en linn gespeeld hebben met een vriendje, jesse. Dag twee van koh tao hebben we een snorkeltour gedaan naar o.a. shark Island (waar geen haaien zitten én waar we niet gestopt zijn wegens kwallen) op een boot met een glijbaan. Dit was fantastisch! We zijn gestopt bij een paar baaien met diepe koraalriffen met prachtig koraal en heel veel verschillende vissen, waaronder wel één school van duizenden vissen die in eerste instantie niet eens opviel. Linn vond het ook superleuk. Even wennen aan de snorkel, maar dolenthousiast toen ze tussen allemaal zebravisjes zwom die bij haar bleven hangen. Maar het liefst ging ze van de glijbaan van de boot af:)

Groetjes van ons

Ps. De geupdate picture pictures staan hier

Sawadee kha!

Inmiddels bijna een week op pad. Na twee goede vluchten met veel gamen voor lucas en filmpjes voor linn goed aangekomen in Bangkok.

In Bangkok direct een plons genomen in ons 5-sterren zwembad:). Na een eerste blik op onze belachelijk grote hotelsuite (met eigen badkamer met jaccuzi voor iedereen en waar lucas vroeg of alle kamers voor ons waren) meteen op pad naar Lumpini park op varanenjacht. Ze worden ook hier bedreigd, maar na de eerste vijf minuten hadden we er al een gespot, die een schildpad aan het verorberen was. Varaan, check! Na een korte wandeling met nog drie varanen was het tijd voor een ijsje en terug naar het hotel. Uiteraard niet te voet, maar direct met de tuktuk. De volgende dag vervoermiddel 2, per boot over de rivier naar het grand palace. Het gouden paleis met prachtige muurschilderingen met krijgers, olifanten en mythische wezens, metershoge beelden van efteling reuzen, emerald buddha en goud, goud, goud. Om vervolgens met een tuktuk over de snelweg weer in het zwembad te duiken.

Dag drie een tour naar ayutthaya gedaan. Met de bus eerst naar het buitenverblijf van de koningen (rama I tot 100), waar we een mooie vijvertempel en supergrote schildpad hebben gezien. Vervolgens naar de ruines van de voormalige hoofdstad ayutthaya, met prachtige stupa’s, overwoekerde buddhabeelden. Toen nog via een in gebruik zijnde tempel (goud, goud, goud), waar we monniken en mooie buddhabeelden zagen, nog naar de liggende buddha (40 meter lang), per cruise over de rivier terug naar het zwembad, waar lucas een nieuw duits vriendje, daniek, heeft leren kennen waar hij uren mee heeft gespeeld. Overal speelden lucas en linn de sterren van bangkok, iedereen wilde met de blonde koppies op de foto en overal werd er gegroet.

Nu zitten we al een paar dagen op Ko Samed op een paradijslocatie met oceanview en schommels en hangmatten, waar we met de taxi en speedboot (supertof en heeeeel hard!) naar toe zijn gegaan. Hier vieren we het eilandleven: ontbijten, zwemmen in zwembad en zee, lunchen bij de strandtentjes, meer zwemmen, memory, mens erger je niet spelen, (af en toe lezen) en pad thai en curry eten, ook weer op het strand. Linn en lucas zijn dol op alle katten die hier rondlopen en geven ze namen, met name kraaltje (met kralenhalsband) is favoriet, maar we kennen ook een vlekje, zeurtje,en tessel en ik zien regelmatig cats that look like een voormalige fuhrer. Vandaag ook een avontuurlijke kustwandeling langs tig strandjes via rotspaden gemaakt waar de nodige schelpen zijn gevonden en meegenomen (en we hebben al een verzameling dood koraal naast onze bungalow). Ook hier stelen de blonde hoofdjes weer de show, tot foto's en knuffels van de bardame, sanade, toe.

Nog een dag dit programma en dan nemen we de speedboot, taxi, binnenlandse vlucht en boot naar ko phangan.

Picture picture: Foto's

Groetjes tessel, lucas, linn en jeroen

Ons programma:

We beginnen in Bangkok: de tempels van Grand Palace en Reclining Buddha, verkoeling in het zwembad van ons torenhotel, lekker eten en een dagtrip naar Ayutthaya. Khao san road slaan we maar over denk ik.

Na de drukte van de stad is het tijd voor eilandhoppen:

Ko Samet, Ko Pha Ngan en Ko Tao: strand, snorkelen, kayakken, curry en cocktails:)

Van Ko Samet nemen we een binnenlandse vlucht naar Chumpon, waar we na één nacht de boot naar Ko Pha Ngan nemen

Na Ko Toa gaan we naar national park Sam Roi Yot (hotel in Hua Hin), waar naast de prachtige natuur ook een tempelgrot te bezoeken is

en als laatste stop voor terugkeer in Bangkok, Hua Hin: badplaats (met floating market) waar we in een soort palenhut aan het strand slapen

Wij hebben er erg veel zin in!