Vietnam

Hieronder een verslag van onze vakantie in Vietnam

Chao

Wij zijn weer terug van de vakantie. Het was prachig allemaal. We zijn na ons laatste berichtje nog naar de witte en rode zandduinen geweest, wat zelfs voor een miniwoestijn nog steeds maar een klein gebied was, maar wel erg mooi. Vanuit Mui Ne zijn we naar Saigon/Ho Chi Min City gegaan, waar we in het backpackerswijkje sliepen. Veel cafe's/restaurantjes en toeristische winkeltjes, waar we veel hebben geshopt. We zijn naar twee oorlogsmusea gegaan, waar ze gruwelijke beelden en zelfs (door agent orange/pink/blue/red) verminkte baby's op sterk water lieten zien. Saigon is verder heel ruim opgezet en modern. Alle grote bedrijven, zoals Louis Vuitton/Gucci/Versace (de echte) zijn er gevestigd. Minder druk dan Hanoi en prima om doorheen te wandelen.

Als laatste tripje van de vakantie zijn we een dag naar de Mekong Delta geweest. Op een kleine boot door smalle begroeide kanalen (met originele vietnamese hoedjes op) varen naar een zgn. traditionele bee-farm/fruitfarm en een cocosnootfabriekje. Het was waarschijnlijk ons meest toeristische tripje, maar wel leuk.

En toen zat het er dus op. Maar we kunnen nu wel de eerste paar foto's laten zien! We hebben er maar liefst 900, maar hier alvast een kleine selectie!

Groetjes en tot snel

Goedemiddaaaaaaaaaaaaaaaag vanuit Mui Ne,

Inmiddels zitten we alweer diep in zuidelijk Vietnam. De sfeer is duidelijk anders dan in het noorden. Waar we eerst prachtige communistische billboards zagen, zijn die langzaam aan het veranderen in westerse reclameborden. We hebben wel ons eerste echte stadje zonder toeristen meegemaakt, Quy Nhon - oftewel Qui NON-. Een hele vreemde kuststad met veel neonlichten, die na negen uur uitgaan wegens stroomgebrek -  en dan is de stad pikzwart. Een restaurant vinden was hier onmogelijk. Iedereen eet daar van kraampjes op straat. Uiteindelijk hebben we met veel handgebaren in een donker steegje een soort hal-restautant gevonden waar we konden zitten, en waar we wel de beste vis tot nu toe gegeten hebben.  Het strand zelf was supervervuild, waar de vietnamezen geen probleem mee lijken te hebben. Maar na een fikse wandeltocht, via een leprakolonie, hebben we een prachtig rotsstrand gevonden, waar we de enige waren, en waar we heerlijk hebben gelegen.

Nha trang was volledig het tegenovergestelde. Een soort Rimini van Vietnam. Prachtig strand met palmbomen, bijna alleen maar westerlingen en heel veel restaurants en cafes. Hier kwamen we - het zal ook eens niet- Maarten en Mieke tegen. En samen hebben we midden in de nacht Nederland ten onder zien gaan...

Na drie dagen strand zijn we met de easy riders achter op de motor (inclusief helm met doodshoofd) de highlands ingegaan op weg naar Dalat. Een prachtige tocht door de bergen, die helaas eindigde in stromende regen. Dan is achterop een motor heeeel koud. Door de regen ook veel modderstromen op de weg, waardoor we uiteindelijk zijn moeten stoppen. Gelukkig konden we onderdak krijgen bij een familie, die geen woord engels sprak, maar wel de hele tijd thee voor ons inschonk.  Heel vriendelijk!

In Dalat zijn we naar het Crazy house geweest. Een soort combinatie tussen parck Guelle en de efteling. Wel heel leuk. De volgende dag hebben we een tocht door de bergen van Dalat gemaakt, inclusief abseilen vanaf watervallen (18meter hoog) en waden door kleine riviertjes. Supermooi!

Inmiddels zitten we dus in Mui Ne en hebben een bungalow op het strand onder de palmbomen. Heerlijk!!! Zometeen gaan we naar de rode en witte zandduinen - een soort mini woestijn. Erg benieuwd!

Nog een paar dagen hier en dan gaan we naar Saigon en wellicht nog een dagtrip naar de mekongdelta, om vervolgens het vliegtuig naar huis te nemen :(

Groetjes en tot snel allemaal!

Hallo mensen,

Ons eerste berichtje! Eindelijk een rustig moment in het rustieke Hoi An. Na onze aankomst in Hanoi werden we overweldigd door de hitte. 42 graden en zelfs voor de vietnamezen was dit de hoogste temperatuur in 15 jaar. Hanoi is erg druk, om alleen al over te steken moet je veel lef hebben, maar wel leuk om zo'n miljoenenstad een keer mee te maken. Na ons eerste miljoen gepind te hebben, voelden we ons erg rijk en zijn we maar iets gaan eten/drinken. Het eten is erg lekker en ze hebben hier overal mooie balkonterassen waar je al het gebeuren op straat kunt volgen.

We hebben vanuit Hanoi een dagtrip gemaakt naar de perfume pagoda; een tempel bovenaan (heeeeeeeel veel trappen) een berg in een grot. Erg mooi, maar uiteindelijk bleek het mooiste tempelcomplex beneden aan de berg te staan...

Vanuit Hanoi hebben we een cruise geboekt op Halong Bay. Prachtigi en relaxed. We zijn daar ook naar Cat Ba Island gegaan, een national park op een van de (grotere) eilanden. Prachtig, de foto's spreken voor zichzelf.

Vanuit Halong Bay hebben we de slaapbus genomen naar Ninh Binn wat een beleving op zich was. Nooit geweten dat er 15 stapelbedden in een bus passen. Hoewel deze gemaakt zijn voor vietnamezen en wij met onze lange benen in het bagagedeel lagen, was het prima te doen. In Ninh Binn hebben we prive motor-chauffeurs geregeld die ons naar de jungle hebben gebracht. Een super tocht. Daar hebben we veel apen in een reservaat gezien, maar verder geen echte wilde beesten gespot, maar des te meer mega-insecten.

Na afloop hebben we met onze gidsen (en hun familie) bier en eigengemaakte ricewine gedronken - sterk spul- waar zij zelf heel erg trots op was.

Vanuit Ninh Binn naar de koningenstad Hue. Hue zelf was niet zo heel bijzonder, maar dat mocht de pret niet drukken na " onze"  2-1 winst op Brazilie. De vietnamezen zijn helemaal gek van voetbal. In het cafe hadden ze oranje shirts aan en draaiden ze klassiekers als " Hup Holland Hup"  en " We zijn er weer bij en dat is prima" , die vervolgens nog twee dagen in ons hoofd zat. De volgende dag hebben we fietsen gehuurd en naar 3 graftombes gefietst. Graftombes bestaan hier uit gigantische parken, met prachtige tempels en courtyards.

Hier werden we wel voor het eerst gek van de " Hello sir, where are you going"s en " Please, Buy something from me". We werden zelfs achtervolgd (3X), wat de rust van de graftombes nog serener maakte.

Nu zijn we inmiddels in Hoi An. Een mooie rustige stad met heel veel marktjes en verkopers van kleding (die ze hier maken). Gisteren hebben we een dagje strand gedaan en vandaag zijn we naar My Son geweest. Ze noemen het het Ankor Wat van Vietnam, maar het is veel kleiner, en vrijwel volledig platgebombadeerd door de US, maar nog steeds de moeite waard. Erg tof.

Morgen gaan we de stad echt verkennen.

We hebben het in ieder geval heeeeel erg naar onze zin en missen jullie niet (echt)!

Groetjes van Tessel en Jeroen

Kaart van alle plekken die we hebben aangedaan: